lördag 28 juli 2012

SM dag 1

Varberg bjöd på en hel del regn när SM racen började på allvar. Vi gick upp i god tid på morgonen och förberedde oss med en rejäl frukost, stack ut ca 2 timmar innan start för att känna lite på vinden och strömmarna kring banområdet samt för att värma upp alla manövrar ordentligt.
Det var bra med vind hela dagen så tre race genomfördes, det var planerat 4 st race men ett åskoväder som kom närmare gjorde att det fjärde ställdes in.
Vi placerade oss på 15e, 20e och 25e plats av 31, tyvärr en nedåtgående trend. Det första racet var vi nöjda med, det sista racet är vi riktigt missnöjda med. Vi seglade bra de första tio minuterna i det sista racet och låg bra till, enligt väderleksrapporten skulle vinden vrida höger. Fältet splittrade upp sig i två delar,en del som gick åt vänster (som också var majoriteten av båtarna) och en del som gick åt höger där såklart vi var med minoriteten av fältet. Nu kom aldrig det högervridet, det visade sig att vänstern var mest fördelaktig så de båtar som gick åt höger tappade rejält. Efter det gick allting utför för oss, koncentrationen blev sämre och små dumma misstag gjordes lite hela tiden så att vi tappade än mer, vilket till slut ledde till en 25 plats.
Det positiva med dagen är att vi för första gången med vår express lyckats göra bra starter! Vi kom iväg riktigt bra alla race! Vi var fokuserade och utnyttjade för första gången att vi seglat mycket jolle tidigare.
På kvällen var det sedan aftersail med efterföljande grillkväll. Det var för övrigt mycket goda revbensspjäll!
efter grillkvällen följde expressseglarnas årsmöte, nu är Didrik och Anton ledamöter i expresseglarnas riksstyrelse! Lite spontant men väldigt roligt!
Nu laddar vi inför morgondagen, som troligtvis bjuder på lätta vindar. Men vi tycker oss vara vassa i lätta vindar så det passar oss perfekt!