tisdag 15 maj 2012

Lidingö runt!

I helgen seglade vi lidingö runt. Jag och Didrik var vid Kåbran kvällen innan och bytte alla trimmlinor till dom nya  som vi fick i veckan. Sen på morgonen dagen där på tog vi båten för motor genom regnet mot lidingö. Vi plockade upp Sebbe och Joel i Ropsten och det märktes att vi var extremt taggade till tävlingen! Vi valde att vi skulle hålla oss vänster om klungan men samtidigt inte för nära lidingölandet. Detta visade sig vara ett bra drag då vi höll vad vi sa och träffade linjen helt okej och fick upp spinnaker väldigt snabbt med en lovartshissning och vi fick en liten lucka från klungan. Sen när vinden avtog lite stannade vi total och vi fattade inte varför. Alla tog in på oss och gick förbi oss så vi gick från första till sista båt bara sådär. Sen hamnade vi i stiltje då alla andra drog i från vilket ledde till extremt mycket frustration och vi seglade ännu sämre så tillslut var vi en bra bit bakom täten. Sen drog vi oss samman och släppte musteriet bakom oss och vi bestämde oss för att vi skulle ta och kämpa in i det sista. Vi gasade om 2 båtar när det började bli en mer stabil vind och vi tog ikapp på båtarna vi såg framför oss men det räckte inte hela vägen fram och resulterade i en 6:e plats.

När vi kom hem och diskuterade med dem på land sa dom att vi hade alldeles för mycket vikt fram i båten och att båten lutade framåt och det kan va det som var skillnaden och anledningen till att vi gick så dåligt på länsen för det kändes som att vi gjorde bra vägval och hade bra fart annars. Tror att det hade gått bra för oss om vi hade kunnat hålla luckan och missa stiltjet. Vi hoppas att det var det som var problemet och tar lära av det och glömmer detta dåliga resultat för att satsa på nästa tävling.

Segla som en dragsterbil runt en bana e inte snabbt!